از سندروم ناویکولار چه می دانید..؟؟؟

bakhshi

Member
به زودی توسط بنده مطالب مفیدی در این باب در اختیار دوستان گزاشته می شود:smilingsmiley::cool:
 

bakhshi

Member
سلام خدمت دوستان بخش اول درمان: درگذشته تشخیص سندرم ناویکولار برای اسب هایی که در مقیاس قهرمانی بودند ، به معنی مرگ تلقی می شد مثل (سکرتریات قهرمان بی بدیل کورس تروبرد) امروزه در صورت تشخیص و درمان سریع ، اغلب اسبها می توانند به فعالیت ورزشی خود بازگردند . بسیاری موارد با تصحیح زوایا و نعل بندی صحیح و علمی بهبود میابند ما بقی نیاز به جراحی و دارو دارند . اگر خواستید اصلاح سم و نعل بندی درمانی توضیح می دم .:smilingsmiley:
 

bakhshi

Member
سلام خدمت دوستان بخش اول درمان: درگذشته تشخیص سندرم ناویکولار برای اسب هایی که در مقیاس قهرمانی بودند ، به معنی مرگ تلقی می شد مثل (سکرتریات قهرمان بی بدیل کورس تروبرد) امروزه در صورت تشخیص و درمان سریع ، اغلب اسبها می توانند به فعالیت ورزشی خود بازگردند . بسیاری موارد با تصحیح زوایا و نعل بندی صحیح و علمی بهبود میابند ما بقی نیاز به جراحی و دارو دارند . اگر خواستید اصلاح سم و نعل بندی درمانی توضیح می دم .:smilingsmiley:

خلاصه روش های درمانی : پس از تشخیص سندرم توسط دام پزشک خبره ، تناسب ناحیه ی سم باید با دقت مورد توجه قرار گیرد ، سم بایست به وسیله ی یک نعل بند خبره به خوبی اصلاح و نعل بندی شود . جهت ادامه ی امتداد مطلوب سم ، نعل بندی باید از نظر زمانی مرتب باشد تا نتیجه ی دل خواه ان شاالله از درمان گرفته شود .:smilingsmiley:
 
در ابتدا باید بدانیم نویکولار کجاست و عواملی که باعث ایجاد این بیماری میشوند چیستند .

نویکولار استخوان قایق شکلیست که در میان دو استخوان "تالوس" و "کیونی فورم" قرار دارد .

بیماری نویکولار در واقع مجموعهای از یک سری مشکلات مختلف است که در نهایت استخوان نویکولار و ساختمان اطرافش را در پاهای جلوی اسب تحت تاثیر قرار میدهد .

در حال حاضر دلیل اصلی ایجاد نویکولار سندروم ناا شناخته است اما چند دلیل ممکن است که باعث درد در این ناحیه شوند ، فشار به استخوان نویکولار یا عدم رسیدن خون ، یکی از این عوامل است . اولین صدمه ممکن است به تاندون فلکسور یا "بورسا نویکولار" ( کیسه حاوی مایعی که از سایش مفاصل به هم جلو گیری میکند ، که در بین تمام مفاصل وجود دارد و در هر منطقه به اسم بورسای همان منطقه نامید میشود ) یا زرد پی نویکولار برسد ، که باعث درد و لنگش در این منطقه میشوند .

این بیماری معمولان در اسبهای خیلی جوان دیده نمیشود ، و بیشتر مربوط به اسبهای ۵ ساله یا مسنتر است .

نشانهها و چگونهگی تشخیص بیماری :

این بیماری به آهستگی پیشرفت میکند و بعد از مدتی باعث لنگش در هر دو پای جلوی اسب میشود ، در اوایل بیماری ممکن است لنگش گاه گاه اتفاق بیفتد ، خصوصاً در مواقعی که اسب روی زمین سفت یا در دایرههای کوچک تمرین داده میشود ، در آغاز بیماری درد یک پا از دیگری بیشتر است که باعث میشود اسب در موقع ایستادن پای دردناک را کمی جلوتر از پای دیگر قرار دهد .

تشخیص این بیماری با در نظر گرفتن مجموعه سابقه پزشکی اسب ، علائم ، بی حسّ کردن عصب آن منطقه به وسیله تزریق ، و عکس برداری مقدور میباشد .

پس اولین نشانه لنگش گاه گاه و کم در پاهای جلو اسب است ، اسب مبتلا معمولاً سعی میکند در هنگام راه رفتن اول نوک سم را زمین بگذارد و از انداختن وزن روی پاشنه خودداری میکند ، (( درست بر خلاف بیماری لامی نیتیس )) وقتی که اسب در حال حرکت در دایره باشد لنگش پای داخل بیشتر است .

تزریق موضعی در اطراف عصبی که پشت پای اسب را دردناک کردهاند یا در بورسای نویکولار لنگش حاصل از این بیماری را بهتر کرده و تسکین میدهد .

عکس برداری میتواند صدمات ناشی از این بیماری را در استخوان نویکولار نشان دهد ، ولی مشاهده تغییرات استخوان کاریست مشکل به دلیل اختلاف نظری که بین پزشکان اسب در مورد وضعیت نرمال استخوانهای این منطقه وجود دارد ، هرچند که وجود این بیماری ممکن است در عکس برداری دیده نشود اما اسب به آن مبتلا باشد در چنین حالاتی عکس برداری به صورت ام. ار. آی. ممکن است که تشخیص بیماری را راحت تر کند .
 
چه راه هایی برای درمان توصیه میشود ؟

این بیماری به ندرت قابل علاج است ، اما میتوان آن را به اشکال مختلف کنترل و کمتر کرد .

قیار و نعل بندی طبّی به صورتی که باعث قرار گرفتن صحیح سم و بالانس پاها روی زمین باشد . معمولاً نعل بیضی شکل که قسمت جلوی سم را بپوشاند ، برای حمایت بیشتر از پاشنه در مراحل اولیه بیماری توصیه میشود .

داروهائی مثل (Phenylbutazone) در اکثر موارد درد را بیشتر میکنند ، داروهائی مانند (Isoxsuprine) و (Aspirin) میتوانند به گردش خون در آن منطقه و در نهایت به بهبود وضع استخوان نویکولار کمک کنند ، و همچنین میتوان بنا به صلاح دید پزشک تزریق : Corticosteroids , Intraarticular Adequan , Hyaluronic Acid را هم تجربه کرد تا مشخص شود که کدامیک برای اسب بیمار مثمر ثمر است .

درمان با جراحی "نورکتومی": بی حسّ کردن قسمت پشت پاها با قطع کردن اعصاب این قسمت انجام میشود . این جراحی باید به عنوان آخرین راه حل و با در نظر گرفتن کامل عواقب این کار انجام شود ، از درد سرهای بعد از جراحی میتوان از تورّم دردناک قسمتی که اعصاب آن قطع شدهاند نام برد "که در بعضی از مواقع برای صاحب اسب اهمیت ندارد " ..

بعد از انجام این جراحی پاهای مورد جراحی باید تا آخر عمر اسب هر روز بازدید و توجه شوند . "نورکتومی" نیز درمان صد در صد محسوب نمیشود ولی بسیاری از اسبها بعد از این عمل به دویدن ، شو و.... بازگشته اند .

آیا میتوان از به وجود آمدن بیماری نویکولار سندروم جلوگیری کرد ؟

اسبها با هر شکلی از سم میتوانند دچار این بیماری شوند ، البته باید در نظر گرفت که با رعایت کردن نعل بندی صحیح که باعث بالانس خوب خصوصاً در قسمت پاشنه اسب میشود میتوان جلوی بسیاری از مشکلاتی که باعث ایجاد لنگش در پاهای اسب میشود را گرفت ، به هر صورت عدم آگاهی کامل علم پزشکی امروز از عواملی که منجر به بروز این بیماری میشود باعث شده که راه جلوگیری قطعی این بیماری ناا شناخته باشد .

این متن ترجمهای از مقاله ایست از دکتر "James M. Casey" ، جراح و دامپزشک .