اسب‌ها نقش درمانگر را بازي‌ مي‌كنند

سنا

Active member
پژوهشگران دانشگاه صنعتي اميركبير توانسته‌اند با محاسبه و مدل‌سازي يكي از عضلات اصلي لگن، روش اسب درماني رابه شكل رياضي تحليل و آزمايش كنند.

در واقع در تحقيق انجام شده براي نخستين بار در كشور يك بيمار فلج مغزي به مدت 2 سال و نيم و به روش اسب درماني (هيپوتراپي) تحت درمان قرار گرفته و نتايج فوق‌العاده قابل توجهي در زمينه توانبخشي سيستم عضلاني بيمار و بهبود وضعيت رواني ايشان به دست آمده است.
اسب درماني چه روشي است؟ چگونه اسب مبناي درمان انسان قرار مي‌گيرد؟
هيپو (Hippo) از يك كلمه در زبان يوناني به معناي اسب گرفته شده و تراپي (therapy) به معناي درمان است بنابراين هيپوتراپي يك روش درماني است كه در آن از اسب به عنوان يك ابزار براي درمان برخي بيماران استفاده مي‌شود.

در اين روش درمانگرها سعي مي‌كنند مسائلي همچون وضعيت بدن (posture)، سهولت و رواني حركت، تعادل و موزون كردن حركات و موارد متعدد ديگري را در يك فرد بيمار بهبود بخشند. در هيپوتراپي حركات طبيعي و تكراري (Rhythmic) ناشي از راه رفتن اسب باعث مي‌شود بعضي عكس‌العمل‌ها و يك نوع تعادل ناخودآگاه در بدن فرد سواركار به وجود آيد.

قدم زدن و راه رفتن اسب سبب مي‌شود در يك سواركار عادي، حركاتي در تنه و لگن سواركار به وجود آيد كه اين حركات به حركت طبيعي اين اندام‌ها در راه رفتن معمولي خود آن شخص، شباهت زيادي دارند. افرادي كه اعضا و اندامشان (به هر دليل) حالت نرمالي ندارد، مي‌توانند چنين الگوي حركتي را تجربه كنند بنابراين براي اين گونه افراد حركت اسب مي‌تواند احساس يك راه رفتن طبيعي را در برخي از اندام‌هاي بدن (خصوصا تنه و اندام فوقاني) به وجود آورد.

اطلاعات بیشتر:http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100897646069
 
بالا