اسب ها، سال 59 هجری شمسی

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
جلسه گفت و شنود با عوامل نمایش " اسب ها سال 59 هجری شمسی " به کارگردانی " محمد رحمانیان " روز گذشته پس از اجرای این نمایش در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

درابتدای این جلسه که به همت انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر ایران و با استقبال تماشاگران برگزار شد، " محمد رحمانیان " کارگردان نمایش ضمن توضیحاتی پیرامون شکل گیری این نمایش گفت: من از مدت ها پیش طرح یک سه گانه نمایشی را نوشته بودم که سال گذشته موفق شدم اولین قسمت آن را با عنوان " پل " به روی صحنه ببرم. این نمایش نیز قسمت دوم این سه گانه است و امیدوارم بتوانم سال آینده قسمت سوم آن را نیز به روی صحنه ببرم.
وی در مپاسخ به این سئوال که آیا موفقیت نمایش " پل " دلیلی برای اجرای نمایش " اسب ها " نیست، گفت: درایران میزان موفقیت نمایش ها بر مبنای آمار فروش سنجیده می شود. براین مبنا نمایش پل یک نمایش متوسط بود و نمایش " اسب ها " نیز ضعیف تر از پل محسوب می شد.
کارگردان نمایش " اسب ها " درمورد علت روایت واقعه عاشورا اززبان اسب ها گفت: ما دراین جهان با کمبود قصه مواجه ایم. تاوارنیه در جایی گفته است ریشه تمامی قصه ها 7 قصه است که همیشه به شکل های مختلف بیان می شود. پس من تصمیم گرفتم یک قصه آشنا را به زبان جدیدی روایت کنم.
رحمانیان درادامه در مورد این داستان گفت: من در این داستان سعی کرده ام که مرثیه سرایی نکنم. موضوع اصلی نمایش اسب‌ها درباره خانواده‌ای است که بدون آنکه خودشان بخواهند وارد جریانی می‌شوند که علاقه‌ای به آن ندارند. درست مانند ما ایرانی ها در سال 1359 که بدون آن که بخواهیم یک دیوانه جنگی را به ما تحمیل کرد.
درادامه " داود رشیدی " بازیگر نمایش " اسب ها " درمورد ورود شخصیت یوسف اسبی به صحنه گفت: این شخصیت بسیار متفاوت تر از بقیه شخصیت ها است و باید به گونه ای وارد صحنه می شد که بقیه شخصیت ها و حتی تماشاگر را شگفت زده می کرد. پس ارابه ای برای او در نظر گرفته شد. این وضعیت برای ورود هم برایم جذاب بود و هم سخت.
رحمانیان هم در مورد این شخصیت گفت: یوسف اسبی مراد یحیی است که ایمان و دانش خود را از او گرفته است. یحیی در لحظات نا امیدی به یاد یوسف اسبی است و از او به عنوان یک شخصیت صلح طلب یاد می کند. اما وقتی او وارد صحنه می شود می بینیم که وی دچار جنون شده است و خود را با جنگ اسب ها سرگرم می کند.
وی تاکید کرد. این داستان حدیث نفس ما است. ما هم به بسیاری چیزها ایمان داشتیم و افراد زیادی مراد ما بودند که در زمانی دیگر و با دیدن چهره ای دیگر از آنها ایمان خود را به آنها از دست دادیم.
درادامه جلسه تماشاگران سئوالات خود را پیرامون نمایش از کارگردان و بازیگران نمایش پرسیدند که هنرمندان نمایش " اسب ها " به سئوالات آنان پاسخ دادند
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
اسب ها، سال ۵۹ هجرى شمسى: نمایشی با رویکردی جدید واجرایی جذاب.محمد رحمانیان اینبار نیز همچون اثر قبلی خود، پل، نگاهی دیگرباره و نو به واقعه عاشورا دارد. وی به دلیل پرداخت های متفاوت در حیطه درام مذهبی در جشن روز جهانی تئاتر نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

*...حق- دادار بیدار- چون خواست که اسب بیافریند، باد را فرمود از شما خلقی خلق کنم. باد گفت: از ما خلقی میافرین که او را به آتش عذاب کنی، پس خدا اسب را آفرید.

در این نمایش می توان چینش زیبایی از ادبیات، حضور بازیگر، طراحی قوی و درخور توجه دکور و صحنه و همچنین اجرای خوب موسیقی را شاهد بود. حضور بازیگران توانمندی همچون داود رشیدی، رضابابک، علی عمرانی، مهتاب نصیر پور و ...در کنار دانشجویان رشته تئاتر به زیباتر شدن اجرا کمک کرده است.

این نمایش به هنرمند فقید مهدی فتحی تقدیم شده است و تماشای آن را به همه علاقمندان توصیه می شود. ( تئاتر شهر، ساعت 19، به مدت 120 دقیقه، به جز روزهای شنبه)
 

پیوست ها

  • asbha.jpg
    asbha.jpg
    36.5 کیلوبایت · بازدیدها: 2

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
اسبها از تاختن باز ماندند

نمایش " اسب ها سال 59 هجری شمسی "، " گوش کن " و ناتمام " به کار خود در مجموعه تئاتر شهر پایان دادند.

نمایش " اسب ها سال 59 هجری شمسی " به کارگردانی " محمد رحمانیان " پس از32 شب اجرا در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر در حالی که 3088 عدد بلیت فروخت و از 3517 عدد کارت مهمان استفاده کرد به کار خود در این مجموعه پایان داد.
این نمایش به طور متوسط در طول اجراهای خود هر شب 96 عدد بلیت فروخته که با توجه به ظرفیت 494 نفر سالن اصلی این نمایش تنها از 19 درصد ظرفیت سالن اجرایی خود استفاده کرده است.
قرار است بعد از نمایش " اسب ها سال 59 هجری شمسی " نمایش " لیلی و مجنون " به کارگردانی " امیر دژاکام " به روی صحنه بیاید.
اما نمایش های دیگری که به کار خود در مجموعه تئاتر شهر پایان دادند، " گوش کن " و " ناتمام" به کارگردانی " آناهیتا اقبال نژاد " بودند که در تالار کوچک مجموعه تئاتر شهر اجرا می شدند. نمایش " ناتمام " توانست با 30 اجرا 1134 عدد بلیت بفروشد و از 1098 عدد کارت مهمان استفاده کند و نمایش " گوش کن " نیز با همان تعداد اجرا 676 عدد بلیت فروخته و از 617 عدد کارت مهمان استفاده کرد.
قرار است بعد از این دو نمایش، تئاتر " گالری خیابانی " به کارگردانی " ارژنگ فرخ پیکر " در این سالن اجرا شود.
نمایش " تیغ کهنه " به کارگردانی " نادر برهانی " مرند " که در تالار چهارسو اجرا می شود پس از 13 اجرا توانست 408عدد بلیت بفروشد و از 548 عدد کارت مهمان استفاده کند.
نمایش " تیغ کهنه " هر روز به جز شنبه ها ساعت 19 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می رود.
از سوی دیگر نمایش " شبیه خوانی شازده کوچولو " به کارگردانی " علی اصغر دشتی " با 22 شب اجرا در تالار نو مجموعه تئاتر شهر توانست 934 عدد بلیت بفروشد و از 520 عدد کارت مهمان استفاده کند.
نمایش " شبیه خوانی شازده کوچولو " هر روز به جز شنبه ها ساعت 30/18 در تالار نو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می رود. احتمالا این هفته آخرین هفته اجرای این نمایش خواهد بود.
پس از ترمیم های موقت سالن قشقایی نمایش " قصه شهر فرنگ ما " به کارگردانی " نصر الله قادری " مجددا اجرای خود را از سر گرفت و با 22 شب اجرا 485 عدد بلیت فروخت و 944 نفر مهمان داشت.
نمایش " قصه شهر فرنگ ما " هر روز به جز شنبه ها ساعت 19 در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می رود. این نمایش نیز این هفته به کار خود پایان می دهد.
نمایش " خانه در گذشته ماست " به کارگردانی " حامد محمد طاهری " نیز در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر با 20 اجرا 1169 عدد بلیت فروخته و از 173 عدد کارت مهمان استفاده کرده است.
نمایش " خانه در گذشته ماست" هر روز به جز شنبه ها ساعت 20 در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می رود.
در برنامه " عصری با نمایش " این هفته هم دو نمایش " نجواهای شبانه " به کارگردانی " عباس غفاری " و " آدم های خسیس " به کارگردانی " بهزاد مرتضوی " اجرا شد که مورد استقبال تماشاگران و دوستداران نمایشنامه خوانی قرار گرفت.
همچنین در تالار سنگلج نمایش " سعدی هملت می شود " به کارگردانی " محمود عزیزی " با 35 اجرا 8378 نفر تماشاگر داشته است که تا کنون با احتساب بلیت نیم بها و تمام بها این نمایش 3 میلیون و 582 هزار تومان فروش داشته است. نمایش " سعدی هملت می شود " هر روز به جز شنبه ها ساعت 19 در تالار سنگلج به روی صحنه می رود.
در تالار هنرهم هر روز به جز شنبه ها در ساعت 30/18 نمایش " جادوگر بینگل بون " به کارگردانی " سیمین امیریان " به روی صحنه می رود. این نمایش تا کنون 8 اجرا و 1366 نفر تماشاگر داشته است.
 
بالا