22 هنرمند مطرح کشور روی تندیس اسب کار می‌کنند

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
از 22 هنرمند مطرح کشور برای حضور در جشنواره هنری اسب تهران دعوت شده تا ایده‌های خود را در قالب سوژه ایران، اسب و هنر خطاطی ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست ممطبوعاتی رونمایی آثار هنرمندان برجسته ایرانی روی تندیس اسب در کاخ موزه نیاوران ظهر امروز با حضور مدیران جشنواره و اصحاب مطبوعات در هتل رامتین تهران برگزار شد.
امیرهمایون صدری مدیر جشنواره و مدیر گروه مشاوران آپت در این نشست درباره جشنواره اسب گفت: "ما سال گذشته برنامه ای در حوزه اسب و سوارکاری در نوروزآباد اجرا کردیم. بعد از این برنامه امسال تصمیم گرفتیم از این موجود جشنواره ای برگزار کنیم."

وی با اشاره به هدف اصلی جشنواره افزود: "ما اسب های مختلف چون ترکمن، عرب، خزر و ... داریم، اما می خواهیم بدانیم که اسب ایرانی چیست؟ به همین دلیل از هر قسمت هنری تندیسی آماده کردیم که نشان دهنده توانایی اساتید در این رشته است و از 22 هنرمند مطرح کشور دعوت کردیم تا در این جشنواره ما را یاری کنند و ایده های خود را در قالب سوژه ایران، اسب، هنر خطاطی ارائه دهند. سه عکاس هم در این جشنواره حضور دارند."

مدیر جشنواره ادامه داد: "بخش هنری به مدت شش روز در کاخ نیاوران برگزار می شود. گرچه اسب سوژه ای قدیمی است، اما امروز با اساتید هنرمند حرکت مدرن هنری انجام دادیم. البته این حرکت همراه با شاهنامه خوانی در کاخ نیاوران است تا بتوانیم تاریخ گذشته ایران را مرور کنیم. افتتاحیه این جشنواره هم روز عید فطر با مسابقات پرش اسب شروع می شود. در مجموع ما قصد داریم در سال های آینده با برگزاری چنین جشنواره ای گردشگر جذب کنیم تا از قسمت های هنری و ورزشی بازدید کنند."

اردشیر صالح پور، استاد دانشگاه و مسئول بخش آئینی و هنری جشنواره هم گفت: "به گمان من کمتر موجودی به جایگاه اسب در یک فرهنگ که بخش اعظم فرهنگ شرق را در خود مستتر دارد، می رسد. ریشه کلمه اسب از اس است که بار معنایی خاصی را به ما القا می کند، حتی در آیات قرآن هم به اسب و نفس های تندش در اثر دویدن اشاره شده است."

وی ادامه داد: "قوم کاسیا در پنج هزار سال پیش اولین قومی بودند که اسب را به بین النهرین فرستادند. چرا که پیش از آن در بین النهرین از اسب در حد باربری استفاده می کردند، اما قوم کاسیا اسب را برای سوارکاری معرفی کرد. من از اسفندماه در بخش پژوهشی و آئینی این جشنواره کار کردم و در این پژوهش ها آئین های مربوط به اسب را پیدا کردم."

صالح پور با اشاره به اینکه اگر این جشنواره تداوم پیدا کند، می توان آئین های مرتبط با اسب را معرفی کرد، گفت: "آئین های زیادی در زمینه های مذهبی و تاریخی درباره اسب وجود دارد. یا در روایات آمده که پیامبر اشاره کرده در پیشانی اسب خیر و برکت است. در فرهنگ ما حضور اسب انکارناپذیر است، حتی نام هایی چون لهراسب، طهماسب و ... به معنای دارنده اسب فربه و ... از این موجود گرفته شده است. در واقع جنبه های اساطیری او در نام انسان هم هست."

وی ادامه داد: "امتیاز اشکانیان هم به فرهنگ اسب برمی گردد. ما در این جشنواره از 9 تن از فعالان نقالی، شاهنامه خوانی و پرده خوانی از اقصی نقاط ایران دعوت کردیم تا در این جشنواره حضور داشته باشند. در مجموع برای اولین بار در نمایشگاه های ایران است که تندیس واحدی ساخته شده و هنرمندان معاصر روی یک سوژه واحد کار می کنند. 22 هنرمند آثار ارزنده ای دارند. به عنوان مثال اثر خسروجردی ابعاد دراماتیک دارد."

صالح پور در پایان گفت: "در جنوب فرانسه گروه تئاتری است که هر سال با اسب تئاتر اجرا می کند و آثار شکسپیر را روی اسب اجرا می کنند. در این جشنواره فیگور انتخاب تندیس از عباس مشهدی زاده است."
 

پیوست ها

  • asb.jpg
    asb.jpg
    73.8 کیلوبایت · بازدیدها: 4

sohrab

Active member
♘ امیرحسین قاسمی ♞ گفت:
"در جنوب فرانسه گروه تئاتری است که هر سال با اسب تئاتر اجرا می کند و آثار شکسپیر را روی اسب اجرا می کنند."

فیلم ویدیویی این برنامه را دارم. خیلی خیلی جالبه
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
سهراب گفت:
♘ امیرحسین قاسمی ♞ گفت:
"در جنوب فرانسه گروه تئاتری است که هر سال با اسب تئاتر اجرا می کند و آثار شکسپیر را روی اسب اجرا می کنند."

فیلم ویدیویی این برنامه را دارم. خیلی خیلی جالبه
نام این گروه چیه؟
 
بالا