مرتضی زعفرانیه
Member
امروزه رکاب یکی از ادوات مهم در سوارکاری محسوب میشود و نبود آن تا حدودی برای سوارکار مشکل
ساز است که این مهم با مرور زمان و احساس نیاز بشر در جهت تکمیل وسایل سوارکاری ابداع و کاربردی
شد.اما تاریخ و محل اختراع رکاب به درستی مشخص نیست ولی بر اساس تصاویر موجود آثار باستانی ،
در ایران بکار گیری رکاب بعد از اسلام متداول شده و کم کم کاربردی شد تا دست توانای صنعتگران
نیز این بار آهن و فولاد را شکل داده به رکاب تبدیل کردند ودر این روند ساخت رکاب با هنر در آمیخت و شیوه های
مختلف فلز کاری نقره و طلا و مشبک کاری هم به آن اضافه تا زینت بخش اسبان شود . اما با گذ شت زمان بعد از
دوره قاجار این هنر و صنعت به فراموشی سپرده شده و امروزه از این همه هنر و خلاقیت خبری نیست.!!!
.نمونه های ذیل گوشه ای از رکابهای ساخته شده در زمان صفویه و قاجار است.
[FONT="]امروزه رکاب یکی از ادوات مهم در سوارکاری محسوب میشود و نبود آن تا حدودی برای سوارکار مشکل [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]ساز است که این مهم با مرور زمان و احساس نیاز بشر در جهت تکمیل وسایل سوارکاری ابداع و کاربردی [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]شد.اما تاریخ و محل اختراع رکاب به درستی مشخص نیست ولی بر اساس تصاویر موجود آثار باستانی[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]، [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]در ایران بکار گیری رکاب بعد از اسلام متداول شده و کم کم کاربردی شد تا دست توانای صنعتگران[/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]نیز این بار آهن و فولاد را شکل داده به رکاب تبدیل کردند ودر این روند ساخت رکاب با هنر در آمیخت و شیوه های[/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]مختلف فلز کاری نقره و طلا و مشبک کاری هم به آن اضافه تا زینت بخش اسبان شود . اما با گذ شت زمان بعد از [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]دوره قاجار این هنر و صنعت به فراموشی سپرده شده و امروزه از این همه هنر و خلاقیت خبری نیست[/FONT][FONT="].!!!
.[/FONT][FONT="]نمونه های ذیل گوشه ای از رکابهای ساخته شده در زمان صفویه و قاجار است[/FONT][FONT="].[/FONT]




ساز است که این مهم با مرور زمان و احساس نیاز بشر در جهت تکمیل وسایل سوارکاری ابداع و کاربردی
شد.اما تاریخ و محل اختراع رکاب به درستی مشخص نیست ولی بر اساس تصاویر موجود آثار باستانی ،
در ایران بکار گیری رکاب بعد از اسلام متداول شده و کم کم کاربردی شد تا دست توانای صنعتگران
نیز این بار آهن و فولاد را شکل داده به رکاب تبدیل کردند ودر این روند ساخت رکاب با هنر در آمیخت و شیوه های
مختلف فلز کاری نقره و طلا و مشبک کاری هم به آن اضافه تا زینت بخش اسبان شود . اما با گذ شت زمان بعد از
دوره قاجار این هنر و صنعت به فراموشی سپرده شده و امروزه از این همه هنر و خلاقیت خبری نیست.!!!
.نمونه های ذیل گوشه ای از رکابهای ساخته شده در زمان صفویه و قاجار است.

[/FONT][FONT="]ساز است که این مهم با مرور زمان و احساس نیاز بشر در جهت تکمیل وسایل سوارکاری ابداع و کاربردی [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]شد.اما تاریخ و محل اختراع رکاب به درستی مشخص نیست ولی بر اساس تصاویر موجود آثار باستانی[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]، [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]در ایران بکار گیری رکاب بعد از اسلام متداول شده و کم کم کاربردی شد تا دست توانای صنعتگران[/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]نیز این بار آهن و فولاد را شکل داده به رکاب تبدیل کردند ودر این روند ساخت رکاب با هنر در آمیخت و شیوه های[/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]مختلف فلز کاری نقره و طلا و مشبک کاری هم به آن اضافه تا زینت بخش اسبان شود . اما با گذ شت زمان بعد از [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]دوره قاجار این هنر و صنعت به فراموشی سپرده شده و امروزه از این همه هنر و خلاقیت خبری نیست[/FONT][FONT="].!!!
.[/FONT][FONT="]نمونه های ذیل گوشه ای از رکابهای ساخته شده در زمان صفویه و قاجار است[/FONT][FONT="].[/FONT]



